Εκκλησιασμός

Σάββατο 1 Ιανουαρίου 2011

Ο Εκκλησιασμός κατά τον

γιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο

πό τ βιβλιάριο: «Φων τν Πατέρων»,
κδ. ερς Μονς Παρακλήτου. ρωπς ττικς 2005

Πρόλογος

πίστη στ Θε κα συμμετοχ στ θεία λατρεία, προπαντς στν εχαριστιακ σύναξη, ποτελον γι κάθε ζωνταν μέλος τς κκλησίας δυ ξεχώριστες πραγματικότητες. ληθινς χριστιανς δν μπορε ν ζήσει χωρς τ θεία Λειτουργία. Τ περα το Μυστικο Δείπνου κα τς Πεντηκοστς, πο συνέχειά τους εναι ο ερο ναοί, ποτελον κατεξοχν τος τόπους τς παρουσίας το Θεο κα τν διανομς τν θείων χαρισμάτων. «μοθυμαδν π τ ατό» προσκαρτέρηση τν πιστν κφράζει τν νότητα το κκλησιαστικο σώματος, πο δ κα τώρα προγεύεται τ γαθά της βασιλείας το Θεο. Ατ τν λήθεια πηχον κα ο γιοι Πατέρες τς Πενθέκτης Συνόδου (691), ταν παραγγέλλουν ν᾿ ποκόπτεται π τ σμα τς κκλησίας κενος πού, χωρς σοβαρ λόγο, δν κκλησιάζεται γι τρες συνεχες Κυριακές.
τακτικς κκλησιασμς δν ποτελε γι τν πιστ μίαν πλ συνήθεια, να τυπικ θρησκευτικ καθκον, μι κοινωνικ ποχρέωση στω μία ψυχολογικ διέξοδο π τν σφυκτικ κλοι τς καθημερινότητος. ντίθετα, μ τν προσέλευσή του στ να κφράζει μίαν παρξιακή του νάγκη. Τν νάγκη ν ζήσει ληθινά, αθεντικά. Ν συναντήσει τν Πηγ τς ζως του, τ Δημιουργό του, κα ν νωθε μαζί Του. Ν κφράσει τν γάπη κα τν ελάβειά του στν Παναγία μας κα στος γίους, το φίλους του Θεο. Ν νιώσει δίπλα του τος πνευματικούς του δελφούς.
Τ σμα κα τ αμα το Χριστο, πο μεταλαβαίνει στ θεία Λειτουργία, το χαρίζουν ατ τν πληρότητα, τν κάνουν ν ασθάνεται «συμπολίτης τν γίων κα οκεος του Θεο». τσι, ναχωρε π τ να μ τ δύναμη ν᾿ ντιμετωπίσει σύμφωνα μ τ θεο θέλημα κα μ τν προοπτικ τς αώνιας ζως τ φθαρτότητα το καθημερινο του βίου.
Στς μέρες μας, πο τ ψεύτικο κα πατηλ περισσεύει κα πο ο νθρώπινες λπίδες π παντο διαψεύδονται, τ νδιαφέρον γι τν ρθόδοξη λατρεία συνεχς αξάνεται, καθς πολλο νακαλύπτουν σ᾿ ατν τ νόημα τς ζως. στόσο, εναι λήθεια, ο περισσότεροι δελφοί μας πουσιάζουν π τς κκλησίες μας...
Τ τεχος τοτο ποτελε μία σύνθεση κλεκτν ποσπασμάτων, σ λεύθερη πόδοση, π διάφορες μιλίες το γίου ωάννου το Χρυσοστόμου (354-407), το μεγάλου εράρχου, πο συνέδεσε τ νομά του κα τ ζωή του μ τ θεία Λειτουργία. Διαβάζοντας κανες τος λόγους του, χαίρεται τ ζωντάνια τους, θαυμάζει τν πικαιρότητά τους κα διαπιστώνει πς νθρωπος στ βάθος το παραμένει παράλλακτος λες τς ποχές.
ς εχηθομε, τ σπίτι το Θεο, ερς ναός, ν γίνει κα δικό μας σπίτι, θεία Λειτουργία ν καταστε τ κέντρο τς πάρξεώς μας κα τράπεζα τς Εχαριστίας ν᾿ ποβε γι τν καθένα μας «ψυχοτρόφος κα ζωοποιός».

Λιμάνια πνευματικ ο ναοί

Μ λιμάνια μέσα στ πέλαγος μοιάζουν ο ναοί, πο Θες γκατέστησε στς πόλεις· πνευματικ λιμάνια, που βρίσκουμε περίγραπτη ψυχικ ρεμία σοι σ᾿ ατ καταφεύγουμε, ζαλισμένοι π τν κοσμικ τύρβη. Κι πως κριβς να πάνεμο κι κύμαντο λιμάνι προσφέρει σφάλεια στ ραγμένα πλοα, τσι κα νας σζει π τν τρικυμία τν βιοτικν μεριμνν σους σ᾿ ατν προστρέχουν κα ξιώνει τος πιστος ν στέκονται μ σφάλεια κα ν᾿ κονε τ λόγο το Θεο μ γαλήνη πολλή.
νας εναι θεμέλιο τς ρετς κα σχολεο τς πνευματικς ζως. Πάτησε στ πρόθυρά του μόνο, ποιαδήποτε ρα, κι μέσως θ ξεχάσεις τς καθημερινς φροντίδες. Πέρασε μέσα, κα μία αρα πνευματικ θ περικυκλώσει τν ψυχή σου. Ατ συχία προξενε δέος κα διδάσκει τ χριστιανικ ζω· νορθώνει τ φρόνημα κα δν σ φήνει ν θυμσαι τ παρόντα· σ μεταφέρει π τ γ στν ορανό. Κι ν τόσο μεγάλο εναι τ κέρδος ταν δν γίνεται λατρευτικ σύναξη, σκέψου, ταν τελεται Λειτουργία κα ο προφτες διδάσκουν, ο πόστολοι κηρύσσουν τ Εαγγέλιο, Χριστς βρίσκεται νάμεσα στος πιστούς, Θες Πατέρας δέχεται τν τελούμενη θυσία, τ γιο Πνεμα χορηγε τ δική Του γαλλίαση, τότε λοιπόν, μ πόση φέλεια πλημμυρισμένοι δν φεύγουν π τ να ο κκλησιαζόμενοι;
Στν κκλησία συντηρεται χαρ σων χαίρονται· στν κκλησία βρίσκεται εθυμία τν πικραμένων, εφροσύνη τν λυπημένων, ναψυχ τν βασανισμένων, νάπαυση τν κουρασμένων. Γιατί Χριστς λέει: «λτε σ᾿ μένα λοι σοι εστε κουρασμένοι κα φορτωμένοι μ προβλήματα, κι γ θ σς ναπαύσω» (Ματθ. 11:28). Τί πι ποθητ π᾿ ατ τ φωνή; Τί πι γλυκ π τούτη τν πρόσκληση; Σ συμπόσιο σ καλε Κύριος, ταν σ προσκαλε στν κκλησία· σ νάπαυση π τος κόπους σ παρακινε· σ νακούφιση π τς δύνες σ μεταφέρει. Γιατ σ ξαλαφρώνει π τ βάρος τν μαρτημάτων. Μ τν πνευματικ πόλαυση θεραπεύει τ στενοχώρια κα μ τ χαρ τ λύπη.

Γιατί οι πολλοί δν κκλησιάζονται;

Παρ᾿ λα ατά, λίγοι εναι κενοι πο ρχονται στν κκλησία. Τί θλιβερό! Στος χορος κα στς διασκεδάσεις τρέχουμε πρόθυμα. Τς νοησίες τν τραγουδιστν τς κομε μ εχαρίστηση. Τς ασχρολογίες τν θοποιν τς πολαμβάνουμε γι ρες, δίχως ν βαριόμαστε. Κα μόνο ταν μιλάει Θεός, χασμουριόμαστε, ξυνόμαστε κα ζαλιζόμαστε. Μ κα στ πποδρόμια, μολονότι δν πάρχει στέγη γι ν προστατεύει τος θεατς π τ βροχή, τρέχουν ο περισσότεροι σν μανιακοί, κόμα κι ταν βρέχει ραγδαα, κόμα κι ταν νεμος σηκώνει τ πάντα. Δν λογαριάζουν οτε τν κακοκαιρία οτε τ κρύο οτε τν πόσταση. Τίποτα δν τος κρατάει στ σπίτια τους. ταν, μως, πρόκειται ν πνε στν κκλησία, τότε κα τ ψιλόβροχο τος γίνεται μπόδιο. Κι ν τος ρωτήσεις, ποις εναι μς βδιού, πόσοι εναι ο προφτες ο πόστολοι, δν μπορον ν᾿ νοίξουν τ στόμα τους. Γι τ᾿ λογα, μως, τος τραγουδιστς κα τος θοποιος μπορον σ πληροφορήσουν μ κάθε λεπτομέρεια. Εναι κατάσταση ατή;
Γιορτάζουμε μνμες γίων, κα σχεδν κανένας δν παρουσιάζεται στ ναό. Φαίνεται πς πόσταση παρασύρει τος χριστιανος στν μέλεια· μλλον χι πόσταση, λλ μέλεια μόνο τος μποδίζει. Γιατί, πως τίποτα δν μπορε ν μποδίσει ατν πο χει γαθ προαίρεση κα ζλο ν κάνει κάτι, τσι κα τν μελ, τν ρθυμο κα ναβλητικ λα μπορον ν τν μποδίσουν.
Ο μάρτυρες χυσαν τ αμα τους γι τν λήθεια, κι σ λογαριάζεις μία τόσο μικρ πόσταση; κενοι θυσίασαν τ ζωή τους γι τ Χριστό, κι σ δν θέλεις οτε λίγο ν κοπιάσεις; Κύριος πέθανε γι χάρη σου, κι σ Τν περιφρονες; Γιορτάζουμε μνμες γίων, κι σ βαριέσαι ν ρθεις στ ναό, προτιμώντας ν κάθεσαι στ σπίτι σου; Κα μως, πρέπει ν ρθεις, γι ν δες τ διάβολο ν νικιέται, τν γιο ν νικάει, τ Θε ν δοξάζεται κα τν κκλησία ν θριαμβεύει.
«Μ εμαι μαρτωλός», λές, «κα δν τολμ ν᾿ ντικρύσω τν γιο». κριβς πειδ εσαι μαρτωλός, λα δ, γι ν γίνεις δίκαιος. μήπως δν γνωρίζεις, τι κα ατο πο στέκονται μπροστ στ ερ θυσιαστήριο, χουν διαπράξει μαρτίες; Γι᾿ ατ οκονόμησε Θες ν ποφέρουν κα ο ερες π κάποια πάθη, στε ν κατανοον τν νθρώπινη δυναμία κα ν συγχωρον τος λλους.
«φο, μως, δν τήρησα σα κουσα στν κκλησία», θ μο πε κάποιος, «πς μπορ ν ρθω πάλι;». λα ν ξανακούσεις τν θεο λόγο. Κα προσπάθησε τώρα ν τν φαρμόσεις. ν βάλεις φάρμακο πάνω στ τραμα σου κα δν τ πουλώσει τν δια μέρα, δν θ ξαναβάλεις κα τν πόμενη; ν ξυλοκόπος, πο θέλει ν κόψει μία βελανιδιά, δν κατορθώσει ν τ ρίξει μ τν πρώτη τσεκουριά, δν τ χτυπάει κα δεύτερη κα πέμπτη κα δέκατη φορά; Κάνε κι σ τ διο.
λλά, θ μο πες, σ᾿ μποδίζουν ν κκλησιαστες φτώχεια κα νάγκη ν ργαστες. μως δν εναι ελογη κα τούτη πρόφαση. φτ μέρες χει βδομάδα. Ατς τς φτ μέρες τς μοιράστηκε Θες μαζί μας. Κα σ᾿ μς δωσε ξι, ν γι τν αυτό Του φησε μία. Ατ τ μοναδικ μέρα, λοιπόν, δν δέχεσαι ν σταματήσεις τς ργασίες;
Κα γιατί λέω γι λόκληρη μέρα; κενο πο κανε στν περίπτωση τς λεημοσύνης χήρα του Εαγγελίου, τ διο κάνε κι σ στ διάρκεια ατς τς μις μέρας. δωσε κείνη δυ λεπτ κα πρε πολλ χάρη π τ Θεό. Δάνεισε κι σ δυ ρες στ Θεό, πηγαίνοντας στν κκλησία, κα θ φέρεις στ σπίτι σου κέρδη μέτρητων μερν. ν μως δν δέχεσαι ν κάνεις κάτι τέτοιο, σκέψου μήπως μ᾿ ατή σου τ στάση χάσεις κόπους πολλν τν. Γιατ Θεός, ταν περιφρονεται, γνωρίζει ν σκορπίζει τ χρήματα πο συγκεντρώνεις μ τν ργασία τς Κυριακς.
Μ κι ν κόμα βρισκες λόκληρο θησαυροφυλάκιο γεμάτο π χρυσάφι κα ξ ατίας του πουσίαζες π τ ναό, θ ταν πολ μεγαλύτερη ζημιά σου· κα τόσο μεγαλύτερη, σο νώτερα εναι τ πνευματικ π τ λικά. Γιατί τ λικ πράγματα, κι ν κόμα εναι πολλ κα τρέχουν φθονα π παντο, δν τ παίρνουμε στν λλη ζωή, δν μεταφέρονται μαζί μας στν ορανό, δν παρουσιάζονται στ φοβερ κενο βμα το Κυρίου. λλ πολλς φορές, κα πρν κόμα πεθάνουμε, μς γκαταλείπουν. ντίθετα, πνευματικς θησαυρς πο ποκτομε στν κκλησία, εναι κτμα ναφαίρετο κα μς κολουθε παντο.
«Ναί, λλ μπορ», λέει κάποιος λλος, «ν προσευχηθ κα στ σπίτι μου». πατς τν αυτό σου, νθρωπε. Βεβαίως, εναι δυνατν ν προσευχηθες κα στ σπίτι σου· εναι δύνατον μως ν προσευχηθες τσι, πως προσεύχεσαι στν κκλησία, που πάρχει τ πλθος τν πατέρων κα που μόφωνη κραυγ κεσίας ναπέμπεται στ Θεό. Δν σ κούει τόσο πολ Κύριος ταν Τν παρακαλες μόνος σου, σο ταν Τν παρακαλες νωμένος μ τος δελφούς σου. Γιατ στν κκλησία πάρχουν περισσότερες πνευματικς προϋποθέσεις π᾿ σες στ σπίτι. πάρχουν μόνοια, συμφωνία τν πιστν, σύνδεσμος τς γάπης, ο εχς τν ερέων. Γι᾿ ατό, λλωστε, ο ερες προΐστανται τν κολουθιν· γι ν νισχύονται μ τς δυνατότερες εχς τος ο σθενέστερες εχς το λαο, κι τσι λες μαζ ν᾿ νεβαίνουν στν ορανό.
ταν προσευχόμαστε καθένας χωριστά, εμαστε νίσχυροι· ταν μως συγκεντρωνόμαστε λοι μαζί, τότε γινόμαστε πι δυνατο κα λκύουμε σ μεγαλύτερο βαθμ τν εσπλαχνία το Θεο. Κάποτε πόστολος Πέτρος βρισκόταν λυσοδεμένος στ φυλακή. γινε μως θερμ προσευχ π τος συναγμένους πιστούς, κι μέσως λευθερώθηκε. Τί θ μποροσε, πομένως, ν εναι πι δυνατ π τν κοιν προσευχή, πο φέλησε κι ατος κόμα τος στύλους τς κκλησίας;

προσέλευσή μας στ ναό

Σς παρακαλ, λοιπόν, κα σς κετεύω, ς προτιμτε π ποιαδήποτε λλη σχολία κα φροντίδα τν κκλησιασμό. ς τρέχουμε πρόθυμα, που κι ν βρισκόμαστε, στν κκλησία.
Προσέξτε, μως, κανες ν μν μπε στν ερ ατ χρο, χοντας βιοτικς φροντίδες περισπασμος φόβους. λλ φο τ᾿ φήσουμε λα τοτα ξω, στς πύλες το ναο, τότε ς περάσουμε μέσα. Γιατ ρχόμαστε στ νάκτορα τν ορανν, πατμε σ τόπους πο στράφτουν.
ς διώξουμε π τν ψυχή μας πρτα-πρτα τ μνησικακία, γι ν μν κατακριθομε, ταν παρουσιαστομε μπροστ στ Θε κα προσευχηθομε λέγοντας: «Πάτερ μν..., φες μν τ φειλήματα μν, ς κα μες φίεμεν τος φειλέταις μν». Διαφορετικά, πς θέλεις ν φανε Δεσπότης Χριστς γλυκς κα προς πέναντί σου, φο σ γίνεσαι στν συνάνθρωπό σου σκληρς κα δν τν συγχωρες; Πς θ μπορέσεις ν ψώσεις τ χέρια σου στν ορανό; Πς θ κινήσεις τ γλσσα σου σ λόγια προσευχς; Πς θ ζητήσεις συγγνώμη; κόμα κι ν θέλει Θες ν συγχωρήσει τς μαρτίες σου, δν Τν φήνεις σύ, πειδ δν συγχωρες τν πλησίον σου.

μφίεσή μας

Μ κα νδυμασία μας στ να ν εναι καλ π κάθε πλευρά. Ν εναι κόσμια κα χι ξεζητημένη. Γιατί τ κόσμιο εναι σεμνό, ν τ ξεζητημένο εναι σεμνο.
Ατ κριβς μς παραγγέλλει κα πόστολος Παλος, ταν λέει: «Θέλω ν προσεύχονται ο νδρες σ κάθε τόπο, σηκώνοντας πρς τν οραν χέρια σια, χωρς ργ κα δισταγμ λιγοπιστίας. πίσης κα ο γυνακες ν προσεύχονται μ μφίεση σεμνή, στολίζοντας τν αυτό τους μ σεμνότητα κα σωφροσύνη, χι μ περίτεχνες κομμώσεις κα χρυσ κοσμήματα μαργαριτάρια νδύματα πολυτελ, λλ μ ,τι ταιριάζει στς γυνακες πο λένε τι σέβονται τ Θεό, δηλαδ μ καλ ργα» (Α Τιμ. 2:8-10). ν, λοιπόν, παγορεύει στς γυνακες κενα πο εναι πόδειξη πλούτου, πολ περισσότερο παγορεύει σα κινον τν περιέργεια, πως τ φτιασίδια, τ βάψιμο τν ματιν, τ κουνιστ βάδισμα, τ παράξενα ροχα κα τ παρόμοια.
Τί λές, γυνακα; ρχεσαι στ να ν προσευχηθες, κα στολίζεσαι μ χρυσαφικ κα χτενίζεσαι πιτηδευμένα; Μήπως ρθες γι ν χορέψεις; Μήπως γι ν λάβεις μέρος σ γαμήλια γιορτή; κε χουν θέση τ χρυσαφικ κα ο πολυτέλειες· δ δν χρειάζεται τίποτα π᾿ ατά. ρθες ν παρακαλέσεις τ Θε γι τς μαρτίες σου. Τί στολίζεις, λοιπόν, τν αυτό σου; Ατ μφάνιση δν εναι γυναίκας πο κετεύει. Πς μπορες ν στενάξεις, πς μπορες ν δακρύσεις, πς μπορες ν προσευχηθες μ θέρμη, χοντας τέτοια μφίεση; Θέλεις ν φαίνεσαι επρεπής; Φόρεσε τ Χριστ κα χι τ χρυσό. Ντύσου τν λεημοσύνη, τ φιλανθρωπία, τ σωφροσύνη, τν ταπεινοφροσύνη. Ατ ξίζουν περισσότερο π᾿ λο τ χρυσάφι. Ατ κα τν ραία τν κάνουν ραιότερη κα τν σχημη τν μορφαίνουν. Ν ξέρεις, γυνακα, πώς, ταν στολιστες πολύ, γίνεσαι πι ασχρ κι π τ γυμνή, γιατ χεις ποβάλει πι τν κοσμιότητα.

Προσοχ κα προσευχή

λλ κα διαγωγή μας, σο βρισκόμαστε μέσα στ ναό, ς εναι πρέπουσα, πως ρμόζει σ νθρωπο πο βρίσκεται μπροστ στ Θεό. Ν μν σχολούμαστε μ σκοπες συζητήσεις, μ ν στεκόμαστε μ φόβο κα τρόμο, μ προσοχ κα προθυμία, μ τ βλέμμα στραμμένο στ γ κα τν ψυχ ψωμένη στν ορανό.
Γιατ ρχονται πολλο στν κκλησία, παναλαμβάνουν μηχανικ ψαλμος κα εχές, κα φεύγουν, δίχως ν ξέρουν τί επαν. Τ χείλη κινονται, λλ τ᾿ ατι δν κονε. σ δν κος τν προσευχή σου, κα θέλεις ν σ εσακούσει Θεός; Γονάτισα, λες· λλ νος σου πετοσε μακριά. Τ σμα σου ταν μέσα στν κκλησία κα ψυχή σου ξω. Τ στόμα λεγε τν προσευχ κα νος μετροσε τόκους, συμβόλαια, συναλλαγές, χωράφια, κτήματα, συναναστροφς μ φίλους. Κι λα ατ συμβαίνουν, γιατ διάβολος εναι πονηρός· ξέρει πς τν ρα τς προσευχς κερδίζουμε πολλά, γι᾿ ατ τότε πιτίθεται μ μεγαλύτερη σφοδρότητα. λλες φορς εμαστε ξαπλωμένοι στ κρεβάτι, κα τίποτα δν σκεφτόμαστε· ρθαμε μως στν κκλησία ν προσευχηθομε, κα διάβολος μς βαλε να σωρ λογισμούς, στε καθόλου ν μν φεληθομε.
ν, λήθεια, Θεός σου ζητήσει λόγο γι τν διαφορία κα τν σέβεια πο δείχνεις στς λατρευτικς συνάξεις, τί θ κάνεις; Νά, τν ρα πο Ατς σο μιλάει, σύ, ντ ν προσεύχεσαι, χεις πιάσει κουβέντα μ τν διπλανό σου γι πράγματα νώφελα. Κα λα τ᾿ λλα μαρτήματά μας ν παραβλέψει Θεός, τοτο φτάνει γι ν στερηθομε τ σωτηρία. Μν τ θεωρες μικρ παράπτωμα. Γι ν καταλάβεις, τ βαρύτητά του, σκέψου τί γίνεται στν νάλογη περίπτωση τν νθρώπων. ς ποθέσουμε τι συζητς μ᾿ να πίσημο πρόσωπο μ᾿ ναν γκάρδιο φίλο σου. Κα ν κενος σο μιλάει, σ γυρίζεις διάφορα τ κεφάλι σου κα ρχίζεις ν κουβεντιάζεις μ κάποιον λλο. Δν θ προσβληθε συνομιλητής σου π᾿ ατ τν πρέπειά σου; Δν θ θυμώσει; Δν θ σο ζητήσει τ λόγο;
λίμονο! Βρίσκεσαι στ θεία Λειτουργία, κι ν τ βασιλικ τραπέζι εναι τοιμασμένο, ν μνς το Θεο θυσιάζεται γι χάρη σου, ν ερέας γωνίζεται γι τ σωτηρία σου, σ διαφορες. Τν ρα πο τ ξαπτέρυγα Σεραφεμ σκεπάζουν τ πρόσωπά τους π δέος κα λες ο οράνιες δυνάμεις μαζ μ τν ερέα παρακαλον τ Θε γι σένα, τ στιγμ πο κατεβαίνει π τν οραν φωτι το γίου Πνεύματος κα τ αμα το Χριστο χύνεται π τν χραντη πλευρά Του μέσα στ γιο Ποτήριο, τ στιγμ ατ συνείδησή σου, ραγε, δν σ λέγχει γι τν προσεξία σου; Σκέψου, νθρωπέ μου, μπροστ σ Ποιν στέκεσαι τν ρα τς φρικτς μυσταγωγίας κα μαζ μ ποιος – μ τ Χερουβείμ, μ τ Σεραφείμ, μ λες τς οράνιες δυνάμεις. ναλογίσου μαζ μ ποιος ψάλλεις κα προσεύχεσαι. Εναι ρκετ γι ν συνέλθεις, ταν θυμηθες τι, ν χεις λικ σμα, ξιώνεσαι ν μνες τν Κύριό της κτίσεως μαζ μ τος σώματους γγέλους.
Μ συμμετέχεις, λοιπόν, στν ερ κείνη μνδία μ διαφορία. Μν χεις στ νο σου βιοτικς σκέψεις. Διξε κάθε γήινο λογισμ κα νέβα νοερ στν ορανό, κοντ στ θρόνο το Θεο. Πέταξε κε μαζ μ τ Σεραφείμ, φτερούγισε μαζί τους, ψάλε τν τρισάγιο μνο στν Παναγία Τριάδα.

θεία Κοινωνία

Κα σν ρθει στιγμ τς θείας Κοινωνίας κα πρόκειται ν πλησιάσεις τν γία Τράπεζα, πίστευε κλόνητα πς κε εναι παρν Χριστός, Βασιλις τν λων. ταν δες τν ερέα ν σο προσφέρει τ σμα κα τ αμα το Κυρίου, μ νομίσεις τι ερέας τ κάνει ατό, λλ πίστευε τι τ χέρι πο πλώνεται εναι το Χριστο. Ατς πο λάμπρυνε μ τν παρουσία Το τν τράπεζα το Μυστικο Δείπνου, Ατς κα τώρα διακοσμε τν Τράπεζα τς θείας Λειτουργίας. Παραβρίσκεται πραγματικ κα ξετάζει το καθενς τν προαίρεση κα παρατηρε ποις πλησιάζει μ ελάβεια ταιριαστ στ γιο Μυστήριο, ποις μ πονηρ συνείδηση, μ σκέψεις βρωμερς κα κάθαρτες, μ πράξεις μολυσμένες. ναλογίσου, λοιπόν, κι σ ποι λάττωμά σου διόρθωσες, ποιν ρετ κατόρθωσες, ποιν μαρτία σβησες μ τν ξομολόγηση, σ τί γινες καλύτερος. ν συνείδησή σου σ πληροφορε τι φρόντισες ρκετ γι τν πούλωση τν ψυχικν σου τραυμάτων, ν κανες κάτι περισσότερο π τ νηστεία, κοινώνησε μ φόβο Θεο. λλις, μενε μακρι π τ χραντα Μυστήρια. Κα ταν καθαριστες π᾿ λες τς μαρτίες σου, τότε ν πλησιάσεις.
Ν προσέρχεστε, λοιπόν, στ θεία Κοινωνία μ φόβο κα τρόμο, μ συνείδηση καθαρή, μ νηστεία κα προσευχή. Χωρς ν θορυβετε, χωρς ν ποδοπαττε κα ν σπρώχνετε τος διπλανούς σας. Γιατί ατ ποτελε τ μεγαλύτερη τρέλα κα τ χειρότερη περιφρόνηση τν θείων Μυστηρίων.
Πές μου, νθρωπε, γιατ κάνεις θόρυβο; Γιατί βιάζεσαι; Σ πιέζει τάχα νάγκη ν κάνεις τς δουλειές σου; Κα σο περνάει ραγε, τν ρα πο πς ν κοινωνήσεις, σκέψη τι χεις δουλειές; χεις μήπως τν ασθηση τι εσαι πάνω στ γ; Νομίζεις τι βρίσκεσαι μαζ μ νθρώπους κα χι μ τος χορος τν γγέλων; Μ κάτι τέτοιο εναι δεγμα πέτρινης καρδις...

Κάθε πότε ν κοινωνομε;

πάρχει κι να λλο θέμα: Πολλο κοινωνον μία φορ τ χρόνο, λλοι δυ φορές, λλοι περισσότερες. Ποιος π᾿ ατος θ πιδοκιμάσουμε; σους μι φορά, σους πολλς σους λίγες φορς μεταλαβαίνουν; Οτε τος μία οτε τς πολλς οτε τος λίγες, μ κείνους πο πλησιάζουν στ γιο Ποτήριο μ καρδι γνή, μ βίο νεπίληπτο. Ατο ς κοινωνον πάντα. Ο λλοι, ο μετανόητοι μαρτωλοί, ς μένουν μακρι π τ χραντα Μυστήρια, γιατί λλις κρμα κα καταδίκη, τοιμάζουν γι τν αυτό τους. γιος πόστολος λέει: «ποιος τρώει τν ρτο κα πίνει τ ποτήριο το Κυρίου μ τρόπο νάξιο, γίνεται νοχος μαρτήματος πέναντι στ σμα κα στ αμα το Κυρίου, προκαλώντας τν καταδίκη του» (Α Κορ. 11:27, 29). Θ τιμωρηθε, δηλαδή, τόσο αστηρά, σο κα ο σταυρωτς το Χριστο, φο κι κενοι γιναν νοχοι μαρτήματος πέναντι στ σμα Του.
Πολλο π τος πιστος χουν φτάσει σ τέτοιο σημεο περιφρονήσεως τν γίων Μυστηρίων, στε, ν εναι γεμάτοι π μέτρητες κακίες κα δν διορθώνουν καθόλου τν αυτό τους, κοινωνον στς γιορτς προετοίμαστοι. Μ γνωρίζοντας τι προϋπόθεση τς θείας Κοινωνίας δν εναι γιορτή, λλά, καθς επαμε, καθαρ συνείδηση. Κα πως ατς πο δν ασθάνεται κανένα κακ στ συνείδησή του, πρέπει καθημεριν ν προσέρχεται στ θεία Κοινωνία, τσι κι ατς πο εναι φορτωμένος μαρτήματα κα δν μετανοε, πρέπει ν μν κοινωνε οτε στ γιορτή. Γι᾿ ατ κα πάλι σς παρακαλ λους ν μν πλησιάζετε στ θεα Μυστήρια τσι προετοίμαστοι κι πειδ τ παιτε γιορτή, λλά, ν κάποτε ποφασίσετε ν λάβετε μέρος στ θεία Λειτουργία κα ν κοινωνήσετε, ν καθαρίζετε καλ τν αυτό σας, π πολλς μέρες πρίν, μ τ μετάνοια, τν προσευχή, τν λεημοσύνη, τ φροντίδα γι τ πνευματικ πράγματα.

Γιατί δεν πρέπει να αποχωρούμε πριν τν πόλυση;

ρθες, λοιπόν, στν κκλησία κα ξιώθηκες ν συναντήσεις τ Χριστό; Μ φύγεις, ν δν τελειώσει κολουθία. ν φύγεις πρν π τν πόλυση, εσαι νοχος σο κι νας δραπέτης. Πηγαίνεις στ θέατρο καί, ν δν τελειώσει παράσταση, δν φεύγεις. Μπαίνεις στν κκλησία, στν οκο το Κυρίου, κα γυρίζεις τν πλάτη στ χραντα Μυστήρια; Φοβήσου τουλάχιστον κενον πο επε: «ποιος καταφρονε τ Θεό, θ καταφρονηθε π᾿ Ατόν» (Πρβλ. Παροιμ. 13:13).
Τί κάνεις, νθρωπε; ν Χριστς εναι παρών, ο γγελοί Του παραστέκονται, ο δελφοί σου κοινωνον κόμα, σ τος γκαταλείπεις κα φεύγεις; Χριστός σου προσφέρει τν γία σάρκα Του, κι σ δν περιμένεις λίγο, γι ν Τν εχαριστήσεις στω μ τ λόγια; ταν παρακάθεσαι σ δεπνο, δν τολμς ν φύγεις, στω κι ν χεις χορτάσει, τ στιγμ πο ο φίλοι σου κάθονται κόμα στ τραπέζι. Κα τώρα πο τελονται τ φρικτ Μυστήρια το Χριστο, τ᾿ φήνεις λα στ μέση κα φεύγεις;
Θέλετε ν σς π τίνος τ ργο κάνουν σοι φεύγουν πρν τελειώσει θεία Λειτουργία κα δν συμμετέχουν τσι στς τελευταες εχαριστήριες εχές; σως εναι βαρ ατ πο πρόκειται ν π, μ πρέπει ν τ π. ταν ούδας πρε μέρος στν Μυστικ Δεπνο το Χριστο, ν λοι ταν καθισμένοι στ τραπέζι, ατς σηκώθηκε πρν π τος λλους κι φυγε. κενον, λοιπόν, τν ούδα μιμονται... ν δν φευγε τότε κενος, δν θ γινόταν προδότης, δν θ χανόταν. ν δν ξεχώριζε τν αυτό του π τ ποίμνιο, δν θ τν βρισκε μόνο του λύκος, γι ν τν φάει.

Τι πρέπει να κάνουμε μετ τν κκλησιασμό;

μες ς ναχωρομε π τ θεία Λειτουργία σν λιοντάρια πο βγάζουν φωτιά, χοντας γίνει φοβερο κόμα κα στ διάβολο. Γιατ τ γιο αμα το Κυρίου πο κοινωνομε, ποτίζει τν ψυχή μας κα τς δίνει μεγάλη δύναμη. ταν τ μεταλαβαίνουμε ξια, διώχνει τος δαίμονες μακρι κα φέρνει κοντά μας τος γγέλους κα τν Κύριο τν γγέλων. Ατ τ αμα εναι σωτηρία τν ψυχν μας, μ᾿ ατ λούζεται ψυχή, μ᾿ ατ στολίζεται. Ατ τ αμα κάνει τ νο μας λαμπρότερο π τ φωτιά, ατ κάνει τν ψυχή μας λαμπρότερη π τ χρυσάφι.
Προσελκύστε, λοιπόν, τος δελφούς μας στν κκλησία, προτρέψτε τος πλανημένους, συμβουλέψτε τους χι μόνο μ λόγια, λλ κα μ ργα. Κι ν κόμα τίποτα δν πες, λλ βγες π τν ερ σύναξη, δείχνοντας στος πόντες – κα μ τν μφάνιση κα μ τ βλέμμα κα μ τ φων κα μ τ βάδισμα κα μ᾿ λη σου τ σεμνότητα – τί κέρδος πο ποκόμισες π τ ναό, ατ εναι ρκετ γι παραίνεση κα συμβουλή. Γιατ τσι πρέπει ν βγαίνουμε π τ ναό, σν π τ ερ δυτα, σν ν κατεβαίνουμε π τος διους τους ορανούς. Δίδαξε σους δν κκλησιάζονται τι ψαλες μαζ μ τ Σεραφείμ, τι νήκεις στν οράνια πολιτεία, τι συναντήθηκες μ τ Χριστ κα μίλησες μαζί Του. ν τσι ζομε τ θεία Λειτουργία, δν θ χρειαστε ν πομε τίποτα στος πόντες. λλ βλέποντας κενοι τ δική μας φέλεια, θ νιώσουν τ δική τους ζημι κα θ τρέξουν γρήγορα στν κκλησία, γι ν᾿ πολαύσουν τ δια γαθά, μ τ χάρη κα φιλανθρωπία το Κυρίου μας ησο Χριστο, στν ποο, μαζ μ τν Πατέρα κα τ γιο Πνεμα, αώνια νήκει δόξα.